1022

Zarządzanie wielopokoleniowym zespołem - musisz to wiedzieć

Pokolenie X, Y, Z - mówi Wam to coś? To dzisiejsi 40-to, 30-to i 20-latkowie. Co się dzieje, gdy te trzy pokolenia muszą ze sobą współpracować? Czasami zgrzyta... 

Dlatego właśnie różnice pokoleniowe to aktualnie spore wyzwanie dla pracodawców. Stąd mówimy o terminie zarządzania różnopokoleniowym zespołem. To ważna umiejętność. Praktycznie każda osoba w takim zespole będzie miał inne oczekiwania. To oznacza, że zmiany w firmach w obszarze zatrudnienia powinny również być dostosowane do różnych oczekiwań. 

Oczekiwania pracowników różnią się w zależności od wieku. 

Starsze pokolenie szuka dobrze płatnego, długoterminowego zatrudnienia, młodsi pracownicy chcą przede wszystkim pracodawcy, który zapewni im inspirujące obowiązki zawodowe oraz zrozumie ich potrzebę stałego rozwoju osobistego

Młodzi ludzie wybierają ponadto firmy szanujące podział na życie prywatne i zawodowe. Pracodawcy szukają kompetentnych pracowników, chcących się uczyć nowych rzeczy, optymalizujących swoje działania. 

Zamiłowanie pokolenia Y i Z do technologii, ich wielozadaniowość oraz nastawienie na pracę zespołową może być przyczyną niechęci wśród osób ze starszego pokolenia, które wykazują bardziej indywidualne podejście do życia i pracy. „Starsze” pokolenia przykładają również większą wagę do hierarchii i poczucia bezpieczeństwa. Wpływa to na konieczność zmiany strategii zarządzania zasobami ludzkimi tak, aby minimalizacja różnic międzypokoleniowych była jednym z celów.  

Inaczej też firmy zapatrują się na proces doskonalenia pracowników. Odejście z firm specjalistów starszej generacji wraz z ich doświadczeniem, kontaktami i wypracowanymi procedurami działania, pozwalającym organizacjom sprawnie funkcjonować, może być początkiem końca wielu przedsiębiorców działających na rynku. 

Z drugiej strony - nie można lekceważyć odważnych i dynamicznych przedstawicieli pokolenia Y i Z, wnoszących do firm świeże spojrzenie na dotychczasowe działania. Z uwagi na fakt, że liczba pracowników dostępnych na rynku pracy maleje, znalezienie najcenniejszych pracowników to ogromny koszt. 

To oznacza, że w ciągu kilku lat pokolenie Y i jego następcy będą główną siłą roboczą, do jakiej będą mieć dostęp pracodawcy. Zmiana ta wymuszać będzie na firmach konieczność wdrażania rozwiązań „osadzających” kompetencje w organizacji. W planach tych kluczowe znaczenie zacznie mieć mentoring – gdzie starsi stażem pracownicy będą wdrażać nowych. Organizacje wspierające rozwój w formie programów mentoringowych mogą wygrać walkę o pracownika na dzisiejszym rynku pracy. Stwarzając warunki i komfort pracy w organizacji dzielącej się wiedzą budujemy kulturę organizacyjną opartą na szacunku i zaufaniu. W czasach, gdzie każdy gdzieś pędzi, gdzie każdy czegoś szuka - jest to swoisty rarytas. W związku z dynamiczną sytuacją na rynku pracy wyjątkowego, wręcz kluczowego znaczenia nabiera działalność takiej dziedziny, jaką jest HR.

To właśnie komórki HR i kompetencje osób tam zatrudnionych będą miały kluczowe znaczenia dla rozwoju każdej organizacji.

 Odpowiedzią na te problemy jest nasza Szkoła Mentorów, unikalne przedsięwzięcie w skali kraju.